Specialiștii spun că industria asigurărilor din România se află la un nivel modest, comparativ cu cea a altor state din Europa. Ca orice piață în tranziție, România prezintă multe provocări, dar și potențialul este diferit în comparație cu țările dezvoltate, fiind departe de a atinge un nivel de saturație pe toate segmentele de asigurări.
Activitatea companiilor de asigurări este o afacere pe termen lung, care se bazează foarte mult pe prognoze și ipoteze care ar putea sau nu să se materializeze în viitor. Pe această piață, este esențială stabilitatea mediului politic. Cele mai multe companii de asigurări au un portofoliu larg de produse, fapt care le oferă flexibilitatea de a se adapta tuturor cerințelor pieței, astfel încât să contribuie la îmbunătățirea nivelului de trai pentru o mare parte a populației.
Există însă o nevoie evidentă de informare a populației cu privire la riscurile care pot fi acoperite de asigurări, riscuri precum catastrofele naturale. Mulți oameni nu sunt conștienți de faptul că pot preveni cu ușurință pierderile financiare cauzate de deteriorarea proprietății lor, prin cumpărarea de asigurări împotriva inundațiilor sau a altor efecte ale calamităților naturale. Oamenii cei mai afectați sunt, de regulă, cei care trăiesc în zonele rurale, la care se ajunge însă mai greu.
Același lucru se poate spune și în ceea ce privește planurile de asigurare de viață și de planificare pentru pensionare. Cu cât mai mulți oameni învață despre sistemele de pensii, cu atât mai clar vor înțelege nevoia de asigurări private de pensionare. Sistemul de pensii de stat a ajuns într-o etapă în care nu se mai poate baza doar pe banii plătiți de stat. Acest proces de cunoaștere și învățare ar trebui să fie susținut de guverne și, în aceeași măsură, de companiile private, deopotrivă.